Jakość została potwierdzona.

Wzrost wolumenu produkcji żywca wieprzowego oraz produkcji mięsa i jego przetworów w Systemie QAFP to widoczne efekty 3-letniej kampanii „Gwarancja Jakości QAFP” promującej walory certyfikowanych produktów wieprzowych.
Wraz z początkiem lutego kończy się kampania realizowana w ramach mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Priorytetowym celem kampanii było przekazanie wiedzy na temat zasad produkcji i wysokiej jakości wyrobów wytwarzanych w systemie Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP oraz wzrost rozpoznawalności symbolu QAFP. Łączny budżet programu, wynoszący 2 999 952,03 euro, pozyskany został z 3 źródeł: 50% ze środków Unii Europejskiej, 30% z budżetu krajowego i 20% ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.
Zgodnie z założeniami kampanii począwszy od 4 lutego 2014 roku, za pośrednictwem różnorodnych narzędzi komunikacyjnych i marketingowych systematycznie budowano pozytywny wizerunek Kulinarnego mięsa wieprzowego i wędlin certyfikowanych w systemie QAFP. Uczestnictwo w międzynarodowych targach EuroGastro, rozbudowana kampania
w mediach (outdoor, TV, Internet i prasa) oraz warsztaty kulinarne, to tylko niektóre
z działań podjętych na rzecz popularyzacji produktów wieprzowych QAFP.
Za pośrednictwem wyżej wymienionych działań konsumenci, przedstawiciele branży HoReCa oraz dziennikarze i liderzy opinii mieli okazję poznać i docenić jakość certyfikowanych produktów. Zainteresowanie rynku skłoniło kolejnych producentów z sektora mięsnego do przystąpienia do Systemu QAFP.
W latach 2014-2016 liczba certyfikowanych zakładów prowadzących ubój trzody chlewnej wraz z rozbiorem wzrosła z 3 do 5. W tym czasie liczba ubijanych świń zwiększyła się prawie trzy i półkrotnie (z 91,8 do 312,8 tys. sztuk)
W tym samym okresie znaczną dynamikę rozwoju można było zaobserwować również
w segmencie produkcji wędlin w systemie QAFP. W 2014 roku piętnaście certyfikowanych zakładów przetwórczych wyprodukowało 8,6 tys. ton wędlin (o wartości ok. 130 mln zł).
W 2015 roku do systemu przystąpiły kolejne 3 firmy, a wolumen produkcji wędlin wzrósł
o 1/3, do 11,5 tys. ton (o wartości ok. 253 mln zł). W pierwszej połowie 2016 roku produkcja wędlin osiągnęła poziom 5,6 tys. ton (wartościowo ok. 141 mln zł), a grupa zakładów przetwórczych z systemem QAFP wzrosła do 21 podmiotów. W całym 2016 roku produkcja wędlin może wynieść ok. 12,0 tys. ton , tym bardziej, że w II połowie 2016 roku certyfikat uzyskały kolejne firmy przetwórcze .
Rozwój systemu QAFP w latach 2014-2016 doprowadził do tego, że produkcja żywca wieprzowego w tym trybie wzrastała w tempie 85% rocznie, a wędlin o 18% rocznie. Można przypuszczać, że będzie kontynuowany, gdyż:
• mięso i wędliny produkowane w standardzie QAFP są wysokiej jakości (odznaczają
się walorami odżywczymi i smakowymi),
• konsumenci poznali już te produkty, czemu sprzyjała ich bogata oferta i dostępność
na półkach sklepowych (obecnie systemem tym objętych jest 185 asortymentów wędlin).

Mięso wieprzowe i wędliny produkowane w systemie QAFP dostępne są obecnie w 800 sklepach firmowych na terenie całej Polski, w 2000 sklepów wielkopowierzchniowych oraz w punktach dystrybucji żywności dla segmentu HoReCa. Co ważne w ostatnich latach segment wędlin premium oraz segment HoReCa dynamicznie rozwijają się w naszym kraju (czemu sprzyja m.in. bogacenie się społeczeństwa) i umacniają swoją pozycję na rynku. W oba segmenty dobrze wpisuje się system QAFP.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.